Toiminnallisia oppimismenetelmiä Sisialiassa

Toiminnallisia oppimismenetelmiä Sisiliassa

Lämmin olo, aavistuksen jopa tosi lämmin valtaa koko kehon. Onneksi ilmastointi on olemassa. Olemme sisällä palermolaisen hotellin kokoushuoneessa. Mieli on myös täynnä lämpöä, uuden kokeilua ja uskallusta. Opettaja, Kyproksella asuva britti Angela Winstanley kannustaa kuuntelemaan omaa kehoa ja mieltä. Hieno harjoitus, mutta mieli askartelee ajatuksella: pystyisikö tämän tekemään ulkona. Biitsillä täällä etelässä, metsässä kotona pohjoisessa. Miksi kaikki opetus on sisällä, usein meillä kotonakin, mutta nyt täällä, jossa hiekkarantaa on silmänkantamattomiin.

Aktiivinen läsnäolo ja kuuntelu vaativat myös harjoittelua

Joogaa, mindfullnes-harjoituksia ja toiminnallisia ryhmätöitä. Viikko Erasmus+ -koulutuksessa Sisilian Palermossa antoi uusia ideoita ja menetelmiä myös suomalaiseen opetukseen. Kurssimme nimi oli Handling Stress & Avoiding Burn Out. Aktiivinen läsnäolo ja kuuntelu, positiivinen ajattelu, stressin ennaltaehkäisy, mutta myös hyvän stressin hallinta ovat päiviemme ohjelmassa. Keskustelut ja ideat siihen, että voimme vaikuttaa omaan elämäämme sekä oman oppilaitoksemme toimintakulttuureihin ovat keskiössä. Helppoa sanoa, mutta vaikeaa toteuttaa.

Toiminnalliset harjoitukset lisäsivät Eramus+ -kurssin sisällöllistä antia. Vesipullo ja ikivanha sanakirja toimivat taustalla kun rauhoittavan kynttilän avulla toteutettiin keskittymisharjoitus.

Uusia työvälineitä

Omat tavoitteeni liittyivät lisäksi uusien opetusmenetelmien ja harjoituksien oppimiseen. Viestinnän ja erityisesti puheviestinnän opettajana tarvitsen lisää työvälineitä miten tukea nuoria ammattikorkeakouluopiskelijoita. Puheviestinnän harjoitukset ovat some-sukupolvelle haastavia. Live-tilanteet jännittävät diginatiiveja. Nuoriso- ja järjestötyön opettajana näen kaikella yhteyden yksilöiden ja siten koko yhteiskunnan ja globaalin maailman hyvinvointiin. Luonnollisesti Humakin hallinnoimaan ToiMeen!-hankkeeseen tarvitaan aina lisää uusia näkemyksiä ja kokemuksia.

Opettajalla monet kartat ja reittimahdollisuudet

Opettajan rooli on merkittävä luottamuksellisen oppimisympäristön rakentamisessa. Hänellä on valtaa sekä osaaminen erilaisten ryhmädynaamisten harjoitusten käyttämiseen. Näiden harjoitusten avulla ryhmä ja sen yksittäiset jäsenet uskaltavat ottaa uuden askeleen. Palermossa opettajamme Angelan esimerkki kannustavasta ja kuuntelevasta tiennäyttäjästä on mainio malli minulle. Tarvitsin oppimiseeni Palermossa tukea ja sitä sain opettajan lisäksi myös kollegoiltani. Erityisesti kiitän slovakialaista Dasa Mokosovaa. Yhdessä oli hyvä kokea ja oppia. Onneksi sain olla kurssilla, oppilaan roolissa. Nyt muistan taas paremmin, millaista on olla oppimassa. Jos ja kun hiukan jännittää ja tuntuu, että kulkee heikolla jäällä.

Excursiot ovat tärkeä osa Erasmus+ -koulutusta. Tässä ryhmämme Cefalun pienessä rannikkokaupungissa nauttimassa Sisilian historiallisuudesta ja lämmöstä. Kuvaaja: Marian Mahuch Puolasta.
Kirjoittaja Cefalun historiallisen kaupungin vanhan kirkon portailla. Kuvaaja: Dasa Mokosova Slovakiasta.

Tekstin kirjoittanut Maarit Honkonen-Seppälä on Humakin lehtori Jyväskylästä ja ToiMeen-hankkeen projektityöntekijä. Hänen Erasmus+ -vaihtoviikkonsa oli heinäkuussa Palermossa.

Lisätietoja ToiMeen!-hankkeen loppuseminaareista osoitteesta toimeen.humak.fi/seminaari sekä Erasmus+-ohjelmasta osoitteesta www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus

Uutiset